Oficiálně schválená vestavba je snad nejčastější otázkou co se obytných aut týče. Pokud se rozhodujete, jestli řešit nebo neřešit oficiální přepis dodávky na obytný vůz do vašeho technického průkazu, tento článek by Vám mohl pomoci s rozhodováním.
Za tento článek moc děkujeme Petře z @Benderontheroad, která se s námi podělila o zkušenost s oficiálním přepisem dodávky na obytný vůz.
Už když jsme začali diskutovat o tom, že si přestavíme dodávku na obytňák, jsme věděli, že si přestavbu necháme oficiálně zapsat do technického průkazu. A proč? Vždyť po Evropě jezdí hodně nomádů s přestavěným obytňákem. ale bez zápisu do techničáku. My jsme pro to měli tři hlavní důvody.
3 důvody, proč se vyplatí jít oficiální cestou
1. Jsme tak trochu poserové (hlavně teda já, Petra) a máme rádi všechno tak nějak ofiko černý na bílym – je mi totiž jasný, že kdybychom to nepřepsali, tak bych se při každé policejní kontrole klepala, že dostanem pokutu, nebo že nám zabaví auto, a určitě nás za to zavřou na doživotí 😀 (samozřejmě přehánim, ale teď jsem víc v klidu).
2. Auto hodláme používat určitě déle než dva roky, takže je jasné, že budeme muset chodit na pravidelné technické kontroly, na které má teoreticky člověk přijet s prázdným nákladovým prostorem (pokud je v TP auto zapsané jako N1 – což jsme měli my předtím) a neradi bychom tam řešili nějaké nepříjemnosti plynoucí z toho, že auto má o tunu víc a vzadu je vidět přestavba (protože máme vyndanou přepážku).
3. Další věc, ze které jsme měli strach, je, že kdybychom způsobili dopravní nehodu a pojišťovna by nám zázrakem přišla na to, že máme v autě nelegální vestavbu, tak by nám z povinného ručení nevyplatila ani korunu a my bychom ty miliony (který samozřejmě nemáme :-D) museli platit z vlastní kapsy.
Přestavbová technická. Co je potřeba?
Takže jsme pořídili dodávku (Ford Transit 300L, r.v. 2004). Na internetu jsme se dočetli, že po provedení přestavby s ní budeme muset na přestavbovou technickou. A protože pocházíme z Příbrami, tak jsme se zeptali dvou místních STK, co po nás budou na té přestavbové požadovat. Odpověď byla od obou stejná: povolení k přestavbě od výrobce, revizi plynu a elektřiny, vážní lístek a techničáky.
Tak jsme přes oficiální kontaktní formulář homologací Ford poslali žádost o povolení k přestavbě vozidla. Obratem nám přišlo, že se naše žádost zamítá, a že Ford neuděluje individuální povolení k přestavbám. Zkusili jsme ještě asi tři oficiální dealery s autorizovanými servisy, ale tam prakticky nikdo nevěděl, co po nich chceme.
Hledali jsme tedy jiné řešení a kdo hledá, ten najde. V několika internetových diskuzích jsmenarazili na firmu Tom Car p. Kahouna, která se mimo jiné zabývá přestavbami a přepisy dodávek na obytňáky. S p. Kahounem jsme si domluvili termín, na kdy přivezeme dodávku na přepis a pustili jsme se do přestavby. Pán nám ještě zaslal požadavky, co musí auto splňovat, aby se dalo klasifikovat jako obytné auto.
Co musí auto splňovat, aby se dalo považovat za obytné?
1. Sedadla a stůl
2. Spaní, které může být tvořeno ze sedadel
3. Zařízení k vaření
4. Skladové prostory
Dodávku jsme přestavěli, a ještě než jsme jí vezli do Tom Car, nechali jsme udělat revizi plynu a elektřiny a potvrzené protokoly vzali s sebou. Revize plynu nás vyšla na 1.000 Kč včetně zapojení hadice z plynové lahve do vařiče (nic dalšího na plyn nemáme a plynová lahev je vlastně hned pod vařičem, takže tam není moc co revidovat). Revize elektřiny se na 12V nedělá, takže nám kontrolovali jenom zapojení měniče z 12V na 230V. Za tu jsme zaplatili asi 500 Kč.
Jak vypadá kontrola a kolik stojí?
V domluvený termín jsme dodávku přistavili (firma sídlí kousek od Benešova), tam vše zkontrolovali, provedli testy, změny zapsali do velkého techničáku, interiér nafotili a fotky nahráli do databáze na internetu. Zaplatili jsme cca 7.000 Kč, a pak už jsme museli zajít jenom na úřad nechat změnit malý techničák. Tam jsme zaplatili asi 100 Kč a změnu úřad provedl na počkání (protože vše předchozí už provedli v Tom Car). Dodávka má tedy změněnou kategorii z N1 nákladní automobil skříňový na Vozidlo zvláštního určení M1 SA Obytný automobil.
Tuto variantu legalizace přestavby určitě doporučujeme pro ty, co nedostali povolení od výrobce, a taky pro ty, co se v tom třeba tolik nevyznají a nechtějí lítat po úřadech. Přepsání a vše s ním spojené (revize) nás celkem vyšlo do 9.000 Kč a vše bylo vyřešeno během jednoho dne. Pak už nezbývalo nic jiného než vyrazit do světa.
Nakonec jenom podotknu, že nejsme žádní odborníci na přestavby, a přestavbu jsme řešili v srpnu roku 2018, takže se toho od té doby mohlo hodně změnit (někdo dokonce říkal, že od něj na STK nepožadovali povolení od výrobce a někdo zase na internetu psal, že povolení od Forda získal – takže je to asi individuální). Takže určitě si nejdřív zjistěte na STK, co po vás budou požadovat nebo se zajděte informovat na úřad, protože když si všechno zařídíte sami, tak můžete pár tisíc ušetřit. A taky nezapomínejte na různé bezpečnostní prvky, bez kterých by vám přestavba jinak nemusela projít – např. plynová lahev má být v uzavřené skříňce a má mít odvětrávání do podlahy (aby při případném úniku plyn odešel ven z auta).
A jak jste řešili přepis vy? Řešili jste ho vůbec? Dejte nám vědět do komentářů.
Ať už se rozhodnete pro legalizaci přestavby nebo ne, přejeme Vám šťastnou cestu!
Petra z @benderontheroad
Přečtěte si také:
- Tipy na dárky pro cestovatele
- Víkend na kokořínsku s kempovacím Rebelboxem od Ravver
- Summer and Myles: Oblečení nejen do dodávky šetrné k planetě i lidem
- 12 skvělých tipů na hry do auta i do kempu pro všechny věkové kategorie
- Za kempováním a výlety po České republice: Přijměte pozvánku do Krkonoš, máme tady báječně!
- Ford Transit Jumbo přestavěn pro celoroční život v dodávce
- S Edou kolem českých hranic – Tipy na výlety a kempovací místa
- Obytné vestavby na míru: Firmy a nadšenci, kteří udělali z koníčku své zaměstnání a připraví za vás na kempování osobní auta i dodávky
Naprosto stejný postup a maximální spokojenost. Není nad to mít vše na papíře.
Ahoj, moc pekna prestavba :). Taky se chystame prestavet dodavku na cestovani s detma (Jumper). Uz hledam informace delsi dobu ale nektere veci se mi nedari dohledat jako ty bezpecnosti prvky ktere musi auto splnovat krom toho odvetravani plynove lahve ktere zrovna uvadite ale jinak sem nic moc nenasel. A chtel bych vedet jak je to s tim nabytkem jestli pan Kahoun mel nejaky dalsi podminky pro bezpecnost. Dam priklad treba nejake urcite kotveni toho nabydku k dodavce nebo jestli je treba mit kulate hrany apd., nebo co se tyce tohodle tak to neresil a stacilo ze to je kvalitne provedene a pevne to drzi ? Budu jezdit s rodinou a detma a urcite to chci delat co nejbezpecnejsi a take bych nerad musel neco zpetne predelavat. Za kazdou radu na co si dat pozor nebo odkaz kde bezpecnosti prvky dohledat budu moct rad. Diky a Ahoj Mila
Ahoj, určitě je lepší se s ním domluvit ohledně ukotvení věci atd, my jsme na ukotvovani věci do „kostry“ auta používali nýtovací matice. Kulatý hrany úplně nemáme, ale rozhodne by nemělo být nic ostryho. A např. my jsme museli ještě dodělávat jednu věcičku, jinak by nám to neuznal a to bylo dodělat dva ocelové jekly tam kde byla přepážka a máme tam teď kuchyň. Původně jsme tam totiž měli jen dva dřevěný hranoly, ale to nám řekl (a je to pravda když se nad tím člověk zamysli) že při nehodě by ten nátlak dřevěný hranoly neudržely. Jinak máme vevnitř vše že dřeva, samozřejmě vsechny skříňky a šuplíky zajištěny tak aby se za jízdy neotviraly a tak 😊 ale jinak žádnej odkaz co se týče bezpečnosti bohužel nemám. Petra
Vyřízení dokumentů
Celé jsme to započali písemnou žádostí na dovozce Mercedes-Benz v České Republice. Pán byl ochotný a po dvou e-mailech zaslal poštou potvrzení, ve kterém stálo, že můžeme auto přestavět na obytné a snížit počet míst z 5 na 2. Dále tam stojí, co vše musí vestavba obsahovat, tj.postel, stůl, vařič atp. Měli jsme pocit, že nejhorší máme za sebou a jelo se dál.
Jelikož nám nevyhovovalo řešení plynu na topení a vaření, nechali jsme si do auta zabudovat plnící lahev na LPG, kterou jde doplnit na kterékoliv LPG stanici v Evropě. Mimochodem výborná věc, kterou hodně doporučujeme, ale včetně plynových rozvodů jsme zaplatili 25000 Kč. K lahvi jsme dostali certifikát a ten spolu s autem dovezli k pánovi, který provádí LPG přestavby a ten nám vydal revizní zprávu o plynu za 200 korun. Další důležitý papír byl v kapse.
Pak už zbývalo jen zajít do sběrny kovového šrotu s doma vytisknutým vážním lístkem a auto zvážit, zaplatit 50 korun a bylo hotovo. Ještě jsme tedy pro technika z magistrátu napsali čestné prohlášení, že jsme vestavbu prováděli sami, ale to už bude záležet na Vašem technikovi, zda to bude požadovat. Rozvody na 220V (měničem z 12V baterie) jsme neřešili a nikdo to po nás nechtěl.
Nejprve na STK!
Podle návodu na internetu jsme šli poslušně na magistrát, abychom podali žádost o povolení k přestavbě. Tam nám ale řekli, že máme jít nejprve na STK, kde nám dají protokoly o přestavbě a teprve potom máme přijít na úřad. Tak jsme tedy další den jeli na STK, ale tam jsme nepochodili. Potřebují prý povolení k přestavbě a přes to nejede vlak. „Lehce rozmrzelí“ jsme se další den opět vrátili na úřad s tím, že bez papíru neodejdeme, ale dostali jsme hromadné školení o tom, že od října 2018 se již povolení k přestavbě nevydává, ale chodí se rovnou na STK. S touto informací jsme přijeli znova na STK a už s tím nebyl problém.
Technická kontrola proběhla úplná, tedy kompletní technický stav vozidla, který byl u nás naštěstí bez jediné výtky, ale do protokolu byla zapsána vážná závada kvůli „nedovolené“ vestavbě a dostali jsme nálepku pouze na 30 dnů. Tak se to prý běžně dělá. Za týden nám volal technik, že má pro nás připravené protokoly a už jsme byli skoro v cíli. Cena technické kontroly včetně emisí a přestavby byla 3300 kč.
Teď už jen na město
S protokoly z technické kontroly jsme zašli na úřad, kde jsme vše předali technikovi a vyplnili žádost o změnu v TP. Nechali jsme si pouze malý technický průkaz a šli domů čekat a balit na cestu.
Za dva týdny volal technik z města, že si můžeme přijít pro nový technický průkaz. Konečně. Bohužel jsme nedostali novou nálepku na dva roky a museli jsme zpět na STK na opakovanou kontrolu. Tam už se jen vyfotilo auto, napsaly kilometry, přelepila nálepka a zaplatilo 350 korun. Tím byla celá přestavba hotová.
Mám v plánu dělat taky s dodávky obytné vozidlo. Jelikož stím nemám v plánu jezdit i dál než po ČR. Určitě chci mít přestavbu oficiálně schválenou a zapsanou v TP. Ten kontakt na firmu u Benešova je fajn…
Měl bych stejně dotaz, na který jsem zatím nenašel jasnou odpověď. Ikdyž se mě zda že to při přestavbě dělá tak 90% lidí..
Jak se řeší okna která si na dodávku dodělám? Musím k nim mít že jsou homologovaná pro provoz na pozemních komunikacích? Není tady potřeba mít oficiální schválení od výrobce, když v podstatě zasáhnu do karoserie vozidla?
Děkuji za případné odpovědi.
Třeba bude někdo vědět…
Oprava. Mám stím v plánu jezdit i dál než po ČR.
Závidím všetkým Čechom zato ako Vaša krajina funguje. Ja to riešim práve teraz na Slovensku a zodpovedne môžem vyhlásiť že táto krajina je kráľom byrokracie. Aj keby ju človek chcel dodržať, nemá šancu pretože sa v nej nikto nevyzná, v rátane orgánov nato kompetentných a štátom certifikovaných. Hlúpo som sa domnievala že to bude u nás podobne ako v ČR ale viac mýliť som sa nemohla.
Hezký den, Petro. Mohu se zeptat, jak byly ukotveny ty ocelové jekly v místě, kde tvořily příčku?
Prosím o radu , má někdo zkušenost s přepsáním vozu oficiální cestou až po částečné přestavbě ?
Za mne naprosto super článek, přesně toto jsem hledala! Ale… když v dodávce neplánujeme mít kuchyňku ani elektřinu (prostě jen postel a skříňky), musíme i tak přepisovat auto na obytné? Tuto informaci se mi bohužel nedaří nikde dohledat….
Mockrát děkuji a jen tak dál! 🙂
ahoj,
zrovna to řešim s panem Kahounem (zmíněný Tom cars kde to dělala i slečna tady z článku) taky jsem si představoval že tam narvu jen postel a nějakej úložnej prostor.. kuchyň, sezení a stůl tam mít nechci a ani na to nemám místo pokud chci mít postel v celym prostoru za druhou řadou sedadel
bohužel ze zákona tam budeš muset mít (alespoň na ten přepis).. postel (může být z rozkládacího sezení), sezení, stůl (může být sklápěcí) kuchyň (což může bejt jen skříňka s plynovou bombou) a úložný prostory. Nikde jsem ale nezjistil jak přesně je to definovaný, co je veliksostí úložnej prostor? jak velkej musí bejt stůl? atd.. a komunikace s panem kahounem je peklo, má toho asi moc nebo nevim… Jediný co je tam upřesněný je, že rohy musí být zaoblený a hrany stolu/linky musí mít rádius (tzn. velký zaoblení?) co se týče tý plynový bomby tak nad 2,5kg musí mít odvětrávání v podlaze a pokud máš hadici k vařiči delší než 140cm, musí mít revizi, pokud je kratší tak ne.. a jestli to chápu správně, tak pokud tam máš kartuši pod 2,5kg tak nemusíš mít revizi ale ani tu díru v podlaze.. celý (nemluvim o tý revizi plynu) mi to přijde jako neskutečná buzerace vůči lidem který chtěj mít v dodávce jen spaní. A mimochodem pokud si to necháš napsaný jako N1 (nákladní automobil) s tím že před technickou všechno hezky vyndáš, tak to má 2 háčky.. 1) musíš mít kabinu a nákladovej prostor oddělenej příčkou pevně ukotvenou samořeznejma šroubama a za 2) budeš platit povinný ručení 2x tolik než když je to ofiko obytný vůz (bráno jako osobní automobil).
o to víc mi to přijde jako fraška když znám lidi se staršíma dodávkama, který maj v techničáku obytňák a vevnitř maj fakt jen to spaní a na STK je všem u prdele (omlouvám se za hrubost ale fakt je to zoufalství) jestli tam maj kuchyň, stůl a spaní.
mám od tom cars podklady k tomu co to musí obsahovat kvůli přepisu, klidně napiš/te na mail a pošlu to (pokud je to po roce stále aktuální dotaz) je to vpodstatě přežvejkanej zákon/vyhláška, aby to bylo srozumitelný obyčejným lidem
ještě jedna věc, na přepis musíš přijet s platnou technickou, pokud si přestavíš dodávku, mezitim ti vyprchá STK, tak ti to nepřepíšou a zároveň neuděláš technickou protože už nesplňuješ parametry N1 (viz sundaná přepážka, zastavěnej nákladovej prostor).. super ne?
klidně bych dal 100k navrch když jsem dodávku kupoval, kdyby už byla přepsaná na obytňák, ale tohle jsem samozřejmě nevěděl a představoval jsem si že to tak že co máš v nákladovym prostoru nikoho nezajímá, pokud nepřesahuješ povolenou hmotnost.
Ahoj, díky za podrobnější informace o problému. Šlo by poslat ty požadavky prosím na mail: mikulasbrisudas@seznam.cz
Letos se chystám na přestavbu transportéra tak koukám že bude ještě dost úřadování.
Ahoj!
Mohu poprosit taky i na email filip.witosz@gmail.com?
Chystame se pristi rok do dodavky tak bychom radi meli vse pripraveno – diky moc!
Jakube můžeš mi prosím poslat specifika přestavby TOM CAR na strasteZAVINACseznam.cz Moc děkuji Štěpán.
Ahoj,
já bych také prosil zaslat ty podklady na lubomir.peterka(zavináč)gmail.com
Díky