S myšlenkou přestavět si dodávku na obytnou jsme si pohrávali už pěknou řádku let. I po dlouholetém vztahu nás nelákala svatba, děti ani usazení se, ale naopak jsme snili o cestování. Chtěli jsme poznávat Evropu, ale i celý svět, a nebýt omezováni životem na jednom místě.
Na pár let jsme si takový život vyzkoušeli. Byt, zaměstnání, čas s přáteli a koníčky. Ale pár delších dovolených ve stylu kempování a spaní v autě nás definitivně zlomilo. Učarovaly nám státy jako Slovinsko, Itálie, Chorvatsko, Balt i Slovensko, jak krásnou krajinou, tak specifickou kulturou. Chtěli jsme být všude a poznat vše. A tak jsme se začátkem roku 2020 rozhodli pro náš sen konečně něco začít dělat.
Vybrali jsme si dodávku – vůbec to nebylo tak snadné, jak zní tato věta. Ale teď už víme, že ty peripetie za to stály. Máme totiž dodávku, která s námi prostě a jednoduše souzní. Našeho Jumbina.
Při výběru jsme brali v potaz, že chceme cestovat na plný úvazek, a navíc s pejskem. Veru je textařka a tuto práci může dělat 100% online, navíc ji uspokojivě živí. A protože Honza je technicky velmi zdatný, rozhodli jsme se oba spojit naše síly a živit se online. Bylo tedy jasné, že se do dodávky přestěhujeme a budeme v ní nějakou dobu žít. Začali jsme s přestavbou a započal kolotoč, který jsme ani jeden nečekali.
Přestavba dodávky uzpůsobená k celoročnímu cestování
Protože nám bylo jasné, že při dlouhodobém cestování nemá smysl nechávat si byt, vzdali jsme se jej a rozhodli se do dodávky přestěhovat na stálo. Proto jsme museli celou přestavbu dodávky přizpůsobit dennímu životu v ní.
Při plánování přestavby tak hráli důležitou roli hlavně: dostatečně výkonný solární systém, objemné nádrže na vodu, prostorná postel s kvalitní matrací, dostatek úložných prostorů, sprcha s chemickým WC a prostorná kuchyň. A to vše zkombinovat na malém prostoru cca 10 m2. Zdálo se to nemožné, zejména pak, když jsme skoro 5 let žili v bytě o velikosti 135 m2.
Kdo je náš Jumbino?
Naše dodávka má označení Ford Transit Jumbo L4H3, rok výroby 2010, s motorizací 2.4 TDCI, o výkonu 103 kW. Dodávka disponuje tempomatem, klimatizací, 6stupňovou převodovkou a nezávislým 5kW ohřevem motoru Ebersprächer. Jméno Jumbino vzniklo právě z názvu naší dodávky – Ford Transit Jumbo.
Začínáme s přestavbou
Ačkoliv to tak na první pohled nevypadalo, na začátku byla dodávka v hrozném stavu.
Nejprve bylo třeba provést technické opravy. Protože Honza je autotronik, všechny opravy jsme si dělali sami. Přece nebude kovářova kobyla chodit bosa.
Jednalo se například o opravy od motoru, přes brzdy, až po vyvaření karoserie a lakování, které se dělalo závěrem. Dále jsme vyměnili výfukové svody, všechny oleje a filtry, brzdové destičky, mechanismus stěračů, rozbitá zadní světla, těsnící gumy dveří, přetěsnili diferenciál, převodovku a náboje zadní nápravy, a v neposlední řadě opravili nefunkční nezávislé topení pro ohřev motoru.
V dalším kroku nás čekala demontáž krycích desek na stěnách dodávky, oddělání podlahy a dělící příčky, vymontování sedaček a podlahy v kabině. Celý prostor dodávky jsme vyklidili a vyčistili. Vybrousili jsme rezavá místa, ošetřili je antikorozním přípravkem, natřeli základovou barvou a stříkli antikorozním protihlukovým materiálem. Dutiny jsme vystříkali voskem.
Z dodávky se tak stal ukázkový holobyt. V této fázi jsme si mysleli, že máme to nejhorší za sebou. 😊 A ono ne…
Posuvné okno
Jedním z prvních kroků bylo vyříznutí otvoru pro boční posuvné okno a následné přilepení okna.
Instalace couvací kamery a nového radia s displejem
Z důvodu lepšího přehledu o dění za dodávkou a ochrany před znečištěním čočky kamery jsme se rozhodli pro instalaci couvací kamery na střechu dodávky.
Také jsme instalovali multifunkční rádio s displejem, které má hned několik výhod. Od implementované navigace, komunikace s řídící jednotkou motoru prostřednictvím ELM 327, a dalších aplikací pro přehrávání videí a filmů.
Solární panely
Výběr solárního panelu byl docela oříšek, protože jsme neměli představu, jak moc výkonný solární panel budeme potřebovat. Po mnoha konzultacích a výpočtech jsme nakonec zvolili 1 x 400 Wp solární panel pro potřeby celoročního života v dodávce. K tomu dále 40 A solární regulátor umístěný pod postelí s externím ovládacím panelem, umístěným v obytné části dodávky.
Instalace střešního okna
Na řadě byla instalace střešního okna. Vzhledem k našemu plánu vestavby jsme zvolili střešní okno s ventilátorem, termostatem a regulátorem otáček. Ventilátor disponuje obousměrným chodem, který zajistí odsávání vzduchu z obytného prostoru – např. při vaření či sprchování, současně také přisává čerstvý vzduch pro potřeby větrání během teplých nocí.
Odhlučnění dodávky
Následně nás čekalo odhlučnění dodávky materiálem GB od firmy STP, kterým jsme vylepili veškeré stěny i strop v dodávce. Tento krok velmi doporučujeme, protože dodávka je opravdu skvěle odhlučněná, při jízdě nic zbytečně nebouchá a krásně se v ní spí. Máme vyzkoušené i spaní vedle stavby, o které jsme v podstatě ani nevěděli.
Zateplení dodávky
Pro zateplení jsme použili Mirelon od firmy Mirel Vratimov. Zvolili jsme variantu, kdy je z jedné strany hliníková fólie a z druhé strany samolepicí vrstva. Objednali jsme si čtyři tloušťky zateplení, 10 + 25 mm do podlahy (10 mm na srovnání prolisů v podlaze), stěny a stropy 20 mm, 3 mm přelepení příček a spojů.
Zateplení jsme položili i na podlahu u řidiče a spolujezdce. Zateplení Mirelon od Mirel Vratimov doporučujeme, spali jsme v dodávce i při venkovních mrazech a vždy nám bylo příjemně.
Další krok bylo položení desky na podlahu a montáž otočných sedaček namísto lavice. Sedačka spolujezdce je tak ideálním místem pro práci nebo spánek našeho pejska.
Rozvody elektřiny
Také nás čekaly rozvody elektřiny. Kompletní osvětlení máme řešené LED technologií. Rozvod elektřiny jsme řešili jak pro 12 V tak pro 230 V okruh. Naším cílem bylo mít v dodávce dostatek zásuvek pro oba zmíněné okruhy. Okruh 230 V nám zajištuje měnič od firmy Carspa 1200 W, který je umístěný s trakčním gelovým akumulátorem s kapacitou 250 Ah v zadní části pod postelí. Další možností je připojit se na externí síť (např. v kempu) prostřednictvím zásuvky umístěné pod vozidlem.
O vytápění dodávky v chladných obdobích se nám stará naftové nezávislé topení o výkonu 5 kW.
Nátěr a montáž palubek
Design interiéru jsme volili ve stylu rouben car. Vždy se nám totiž v obytných vozech líbily dřevěné vestavby. Proto jsme zakoupené palubky natřeli lazurou v odstínu ořech v kombinaci s palubkami natřenými čistě bílou barvou. Následně jsme je ještě ošetřili lakem.
Abychom palubky mohli uchytit, nejprve jsme museli na stěny dodávky instalovat dostatečně hustý rošt. Na něj jsme následně upevňovali jednotlivé palubky.
Pokládka lina
Vybrali a položili jsme lino se vzorem dřeva, doporučujeme jej pokládat tak, aby vzor byl napříč vozidla pro optické zvětšení prostoru.
Jak je řešená postel?
Základem všeho je postel, kterou jsme odstartovali etapu nábytku. Postel je chloubou naší dodávky, je totiž velmi dobře řešená. Abychom mohli mít v dodávce dostatečně velký úložný prostor, postel jsme umístili o něco výš, než je obvyklé. Ale ne natolik, abychom si na ni nemohli sednout, nebo jsme neviděli okny v zadních dveřích ven.
Postel je vysouvací, v základu měří 140 x 170 cm, což je ideální rozměr pro běžné denní povalování. Na spánek postel roztahujeme na rozměr 200 x 170 cm. Kvůli tomuto systému jsme si museli navrhnout matrace na míru, přičemž základní matrace měří zmíněných 170 x 140 cm, přes den, kdy se na tento rozměr postel zatahuje, zbydou nám tři menší matrace, dvě z nich použijeme na sezení, které se objeví zpod postele při zasunutí postele. Jedna matrace přebyde a zastele se v posteli.
Vzhledem k tomu, že v dodávce žijeme, kladli jsme důraz na kvalitní matraci. Máme tedy matraci o výšce 14 cm, která je z jedné strany malinko tvrdší pro sezení přes den a z druhé měkčí pro spánek.
Pod postelí je dostatečně velký úložný prostor – jeden velký šuplík a zatahovací skříňka. U postele se také nachází zmíněné sezení, pod kterým jsou též úložné prostory. Oba máme svá sezení, která jsou situována naproti sobě a z pod rámu postele je možné ještě vysunout výsuvný stůl, dostatečně velký pro práci i stolování nás obou.
Kuchyň
V kuchyni se nachází vestavěná lednice a vestavěná plynová trouba s dvěma vařiči. Trouba je umístěna u dveří s posuvným oknem a pod stropním ventilátorem.
Kuchyňská linka je na obou stranách a disponuje mnoha úložnými prostory. Také ukrývá přídavný šuplík pro rozšíření pracovní desky. Samozřejmostí je dřez, pod kterým se nachází nádrž s pitnou vodou, odpadkový koš a nějaké to pitíčko. V kuchyni dále najdete uzavřený prostor pro plynovou lahev. Pracovní desky jsou osvíceny LED osvětlením a součástí kuchyně jsou také horní skříňky. V kuchyni se nachází zásuvky s USB otvory.
Všechny skříňky jsou opatřeny mechanismy na zajištění proti otevírání během jízdy.
V části pod dřezem a sprchovým koutem – pod podlahou dodávky, se nachází odpadní nádrž na míru s výpustmi.
Sprcha
Pro každodenní život v dodávce byla naší podmínkou sprcha s chemickým WC. Sprcha je obložena linem a tvořena upravenou vaničkou. Nabízí dostatek prostoru a navíc disponuje sušákem a háčky pro zavěšení těžšího mokrého oblečení.
Skříňka nad řidičem
Využili jsme i prostor nad kabinou, kde jsme si vytvořili šatní skříň s posuvnými dvířky a vnitřním osvětlením.
Pro naši bezpečnost je Jumbino vybaven třemi senzory – senzor na CO, na PB a narkotizační plyny a v neposlední řadě kouřovým senzorem.
Nechali jsme si také zatmavit zadní a boční skla, a na závěr jsme částečně převlékli Jumbina do nového kabátku. Vybrousili jsme rezavá místa, vyvařili, vytmelili a nastříkali nový bílý lak.
Celou přestavbu jsme krok po kroku dokumentovali a podle zájmu bychom chtěli videa postupně zveřejnit na Youtube. Doufáme, že jsme vás inspirovali a budeme rádi, pokud se k nám připojíte na našem instagramovém profilu @vanlifetriocz nebo na Facebookové stránce vanlifetriocz. Tak vzhůru na cesty!
Kam dál?
Andalusie Anglie Austrálie Chile Citroen Jumper Dolomity Domácí mazlíčci Dánsko Evropa Faerské Ostrovy Francie Free Camping Full-time žití v autě Havaj Inspirace Island Itálie Jižní Amerika Kempování Kempování s dětmi Kempování ČR Nový Zéland Oficiální přepis Polsko Portugalsko Pro začátečníky Přestavba Rady & Tipy Roadtrip Skandinávie Skotsko Slovinsko Střešní stan Svět Tipy na výlety Vaření Vestavba do osobáků video VW T4 VWT4 Syncro VW T5 Vybavení Česká republika Španělsko Švédsko